Akvizície SSG

Nadobudnuté zbierkové predmety Stredoslovenskej galérie:

2018

2017

2016

V roku 2016 sa nám podarilo získať viaceré akvizície: maľbu Petra Bartoša, sériu videí autorov Miroslav Csölle, Matej Gavula, Milan Tittel a dve diela umelkýň Anetta Mona Chişa a Lucia Tkáčová – “Plášť neviditeľnosti” a séria 75 ks ručne odlievaného a maľovaného porcelánu. Maliar Rastislav Podoba daroval do našej zbierky maľbu Produkcia”  (olej na plátne, 160 x 220 cm).

Maľba Petra Bartoša (1938), autora slovenskej neoavantgardy 60. rokov, sa zaraďuje do umelcovho cyklu Nomadart, v rámci ktorého od rozdelenia Československa (1993) nepretržite cestuje a tvorí na vymedzenom, umelecky apropriovanom území Strednej Európy. Dielo „Duševná krajina predkov“ (2013 – 2016, akrylová a olejová maľba, rôzne materiály na vystuženej lepenke; 35 x 75 cm) zobrazuje stredoslovenskú krajinu autorových predkov z oblasti Hybe.

„Banská Bystrica“ autorov Miroslav Csölle (1972), Matej Gavula (1974), Milan Tittel (1966), donedávna známych aj ako skupina XYZ, je sériou autorských videoperformancií, ktoré vznikli počas ich rezidenčného pobytu v SSG v roku 2014. Dielo kontextuálne reflektuje miesto-špecifické súvislosti – prostredie monumentálnej architektúry Pamätníka SNP.

Dielo “Plášť neviditeľnosti” Anetty Mony Chişe (1975) a Lucie Tkáčovej (1977) vzniklo v rámci rezidenčného a výstavného projektu Prvý človek bol umelec (2014). Autorky sa voľne inšpirovali exponátom Múzea SNP spodnej bielizne väzneného A. Markuša, ktorý na ňu v kódoch počas svojho ilavského väzenia v roku 1939 vyšil svoj denník a osnovu svojho románu. Kabát vizuálne kombinuje originálne autorské výšivky na vnútornej podšívke s populárnym štýlom komerčnej značky Hugo Boss, ktorá je výrobcom kabátu. Ručne opracované, subverzívne tagy v punkovej estetike skryté vo vnútri kabátu tematizujú neviditeľnosť.

Ďalšie dielo umeleckej dvojice nazvané “Clash” (z angl. rozpor, konflikt) dopĺňa kontext tvorby autoriek. Simuláciou dlažobných kociek ako symbolu vzdoru, ktoré sú však realizované v porceláne, disponuje dielo univerzálnou zrozumiteľnosťou.  

Nákup akvizícií Petra Bartoša, Miroslava Csölleho, Mateja Gavulu, Milana Tittela, Anetty Mony Chişy a Lucie Tkáčovej z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.