Výstava premiérovo uvádza zreštaurovanú výberovú kolekciu malieb Gejzu Angyala (1888 – 1956) zo zbierky Národnej banky Slovenska – Múzeum mincí a medailí Kremnica. Jej zbierkový fond obsahuje rozsiahlu pozostalosť kozmopolitnej rodiny umelcov Angyalovcov, pôsobiacej v Kremnici od konca 19. storočia. Výberová prehliadka zahŕňa aj unikátne veľkoformátové až monumentálne obrazy Angyala, ktoré boli dlhodobo nevystavované a náročne deponované, zrolované v rozmerných baloch, čo si vyžiadalo ich chúlostivé reštaurovanie.
Maliar Gejza Angyal pôsobil v Banskej Bystrici na začiatku svojej výtvarnej kariéry, v období 1. svetovej vojny, ako profesor kreslenia na miestnej priemyselnej škole. Predošlé výtvarné štúdiá absolvoval v Budapešti a na doplňujúcom Mníchovskom pobyte. Lokálne prostredie, podobne ako domovská Kremnica, mu poskytlo podnetné námety pre rannú tvorbu grafík aj definitívnych diel v maľbe. Dokázal v nich vystihnúť špecifický charakter pôvodne banských miest, ich sociálnu štruktúru, tradičné pracovné a remeselné zameranie, historickú architektúru aj okolitú hornatú krajinu. Po úvodnom banskobystrickom pôsobení sa Angyal natrvalo vrátil do rodinného kremnického zázemia a venoval sa najmä maliarskej tvorbe. Aktívne sa zapájal do kultúrneho diania, vystavoval v domácich i zahraničných umeleckých centrách, získaval ceny, rozvíjal umelecké kontakty a členstvá (napr. v Societé Nationale des Beaux Arts v Paríži), často podnikal študijné cesty do Talianska, Francúzska či Škandinávie. Jeho výtvarný vývin bol pevne ukotvený v realizme Postupne však podliehal aj aktuálnym vplyvom ako bol luminizmus (tzv. stredoeurópsky variant impresionizmu), v jeho ranej grafickej tvorbe sa prejavila ešte skôr naturalistická tendencia a vo vrcholnom období už začal prevládať modernejší výraz a analytickejšia výstavba krajinomaľby.
Aktuálna výstava výberových malieb ponúka pohľad aj na menej známe polohy Angyalovej tvorby, ako bola v minulosti skôr ideologicky preferovaná pracovná tematika baníkov či obľúbené mestské veduty a krajinomaľby. Pritom sa už od raného obdobia intenzívnejšie venoval tvorbe aktov a celofigurálnych dámskych portrétov, často štylizovaných v podobe španielskych tanečníc, ktoré tiež pôsobivo komponoval v prostredí okolitej prírodnej scenérie. Priamu inšpiráciu nachádzal v tvorbe Španiela Ignacia Zuloagu (1870 – 1945), ktorého diela sledoval už od čias štúdií a neskôr s ním nadviazal bližší kontakt počas pobytu v Paríži (ako popisuje Angyalova monografia vydaná ešte za jeho života). Angyal z tohto podnetu postupne rozvinul tvorbu veľkoformátových žánrových kompozícií, v ktorých monumentalizoval charaktersitické typy postáv na pozadí pútavej scenérie domovskej krajiny.
Ďalší zastúpený tematický okruh už vyzretej tvorby autora, v nadväznosti na miestnu pracovnú tematiku, vystihuje a prepája už skôr globálne témy a zásadné dejinné udalosti, ako hospodársku krízu a hrozby 2. svetovej vojny. Pribúdajú výjavy ťažko pracujúcich, neskôr zúfajucich žien a matiek na pozadí vojnových strastí. Finálne námety bombardovania uzatvárajú Angyalov osobitný súbor monumentálnych obrazov so spoločenským odkazom. Dotýka sa v nich až esenciálnych civilizačných tém, od náboženskej tematiky, cez pracovnú a environmentálnu, až po kontrast tematiky materstva a deštruktívnej vojny. Výber zreštaurovaných malieb vhodne dopĺňajú aj súvisiace umelcove diela zo zbierky domácej Stredoslovenskej galérie.
Výstava je realizovaná v spolupráci Stredoslovenskej galérie s Národnou bankou Slovenska – Múzeom mincí a medailí Kremnica a so Slovenskou národnou galériou – Zvolenským zámkom, kde prebiehala digitalizácia.
NBS – Múzeum mincí a medailí Kremnica v roku 2023 oslovilo Stredoslovenskú galériu v Banskej Bystrici na odbornú spoluprácu na pripravovanom projekte dlhodobej výstavy akademických maliarov, otca a syna Angyalovcov. Bohatá muzeálna zbierka diel týchto kremnických autorov a skutočnosť, že Banská Bystrica predstavovala primárne pôsobisko Gejzu Angyala po štúdiách, boli podnetom predstaviť širší záber jeho maliarskej tvorby spolu s motívmi spojenými s týmto miestom práve v Banskej Bystrici. Po odbornom výskume, výbere výtvarných diel, ich reštaurovaní, digitalizácii a adjustácii sa výstava uskutočňuje v priestoroch Stredoslovenskej galérie.
Vernisáž: 13. 11. 2024 o 17:00 / streda / Pretórium, Nám. Štefana Moysesa 25, Banská Bystrica
Trvanie výstavy: 13. 11. 2024 – 30. 3. 2025
Kurátorka: Mgr. Katarína Minka Baraníková
Odborná spolupráca: Mgr. Janka Kolláriková (NBS-MMM Kremnica), Mgr. Daniela Čarná, PhD. (SSG)
Spoluorganizátor: Národná banka Slovenska – Múzeum mincí a medailí Kremnica
Zriaďovateľ Stredoslovenskej galérie je Banskobystrický samosprávny kraj.