Iné vízie SK

Iné vízie SK

 /  Vila Dominika Skuteckého

Pozývame do Vily Dominika Skuteckého na súťažnú prehliadku pohyblivých obrazov INÉ VÍZIE SK, ktorá bude súčasťou tretieho ročníka festivalu Stredoslovenskej galérie Prvý človek bol umelec!

Projekt Iné vízie predstavuje tie najzaujímavejšie experimentálne filmy zo Slovenska z posledných dvoch rokov. 

Iné vízie sú súťažnou prehliadkou pre slovenských amatérskych aj profesionálnych audiovizuálnych umelcov, ktorá má za sebou prvé dva ročníky. Kurátorka projektu Eva Filová sa rozhodla zo šestnástich prihlásených videí zaradiť do užšieho výberu osem z nich. Osem videí pohybujúcich sa na hranici výtvarnej a filmovej scény. 

Vo finálnej zostave tak nájdeme jednoduché a hravé videá ako Chaos/Order, Calibration, i názorovo a formálne zrelé autorské koncepcie (Dôvod zostať, Nylonové súvislosti), poeticko-meditatívne úvahy (Krajina zoomu, Paradoxical Happiness 2) a priestorové interakcie a intervencie (PRIVÁTe, S Valie).

Iné vízie (SK) 2017

pásmo experimentálnych filmov / 2016 – 2017 / Slovensko /

(zostavila podľa vlastnej vízie kurátorka Eva Filová):

Krajina zoomu (r. Martin Zlievsky, SK, 2017, 14’)
S Valie (r. Dominika Koššová, SK, 2016, 34’)
Paradoxical Happiness 2 (r. Milan Mazúr, SK, 2017, 9’)
Nylonové súvislosti (r. Jana Kapelová, SK, 2017, 16’)
Chaos / Order (r. Kriss Sagan, SK, 2017, 2’)
PRIVÁTe (r. Dominika Koššová, SK, 2017, 13’)
Calibration (r. Andrea Uváčiková, SK, 2017, 3’)
Dôvod zostať (r. Daniela Krajčová, SK, 2016, 52’)

Krajina zoomu

Réžia: Martin Zlievsky / 2017 / 14 min.

Fotografovaním a zväčšovaním povrchu vecí sa pred polstoročím Antonioniho filmová postava, fotograf Thomas, snažila objaviť to, čo sa skrývalo za nimi. Zväčšovanie odhaľovalo, ale zároveň aj znejasňovalo. Analógovú zväčšeninu s jej charakteristickým zrnovým šumom nahradil digitálny makrozoom s geometrickými počítačovými pixelmi. Taká je krajina Martina Zlievskeho, ktorá v oku diváka plynie ako elektronická, binárna rieka či dážď, rotuje a mení sa na záhadné geometrické obrazce.

S Valie / With Valie

Réžia: Dominika Koššová / 2016 / 34 min.

Kto by nepoznal rakúsku vizuálnu umelkyňu Valie EXPORT a jej telesné konfigurácie zo 70. rokov, v ktorých svojím telom kopírovala, ohraničovala a vymeriavala časti mestskej architektúry? Dominika Koššová si ako „gúgl-júserka“ privlastňuje vybrané figúry, oslobodzuje ich od pôvodného feministického kontextu (variabilného, prispôsobivého, poddajného ženského tela podriadeného dominantne mužskému verejnému priestoru) a ich prostredníctvom skúma (meria, obsadzuje) priestor internetového interfejsu. Video je súčasťou voľného triptychu, ktorého ďalšie čast sú S Marinou (Abramović) a S Bruceom (Naumanom).

Paradoxical Happiness 2

Réžia: Milan Mazúr / 2017 / 9 min.

Autor pokračuje v hľadaní paradoxných podôb šťastia. Kombinuje obľúbené zábery z depa F1, zo simulovaných havárií s testovacími figurínami a zábery divokých šeliem, pričom na vypäté, nebezpečne pôsobiace situácie hľadí čisto estétsky, zasadzuje ich do snovej štruktúry – medzi spiacich, relaxujúcich ľudí. Meditatívne spomalené výjavy sa akoby vynárajú zo stratosféry a evokujú známe scény – od Warhola (Car Crash) a Markera (Rampa) cez Kubricka (2001: Vesmírna odysea) a Cronenberga (Crash) až po Triera (Melancholia).

Nylonové súvislosti / Nylon Context

Réžia: Jana Kapelová / 2017 / 16 min.

Jak se žije… vyštudovaným umelkyniam a historičkám umenia? Nie, nejde o novú časť obľúbeného televízneho cyklu. Jana Kapelová sa inštitucionálnej kritike venuje programovo (napr. videoinštalácia Kunsthalle – súhrnná správa o stave ustanovizne, 2011/2012), tentoraz siahla po téme prekarizácie – ekonomickej neistoty, ktorú zažívajú najmä ženy v prefeminizovanej, spoločensky a finančne nedocenenej oblasti kultúry. Podobne ako pri Kunsthalle ide o simulované dialógy poskladané z reálnych výpovedí žien-kolegýň, prenesené do formy kolektívnej performancie.

Chaos / Order

Réžia: Kriss Sagan / 2017 / 2 min.

Ako by dnes mohli vyzerať farebné škvrny a plochy, ktoré kedysi dávno namaľoval priamo na filmový pás Len Lye? Napríklad ako počítačové obrazce roztancované v rytme nie karibského jazzu, ale elektronickej, atmosférickej, až hypnotickej hudby.

PRIVÁTe / PRIVATe

Réžia: Dominika Koššová / 2017 / 13 min.

Jeden byt a niekoľko jeho obyvateľov. Komunitné bývanie transponované do pohybovej performancie. Situácie, ku ktorým dochádza v stiesnených spoločných priestoroch a v ešte menších súkromných miestnostiach. Kde sa začína a kde končí verejný a privátny priestor?

Calibration

Réžia: Andrea Uváčiková / 2017 / 3 min.

„,Abstronika‘ je niečo, čo by Lewis Carroll nazval kufríkovým slovom. Skladá sa z prvej polovice slova ,abstrakcia‘ a druhej polovice slova ,elektronika‘. Písmeno ,r‘ je šťastnou náhodou spojivom oboch častí. Výraz ,abstronika‘ mi odporúčal Albert Tomkins a príhodne znamená toto: dnes je umelec schopný esteticky manifestovať a ukazovať inak neviditeľné udalosti subatomárneho sveta, ovládať ich a pomocou filmu organizovať do zaujímavých a zmysluplných vizuálnych zážitkov.“ (Mary Ellen Bute, Abstronika, 1954)

Dôvod zostať / A Reason to Stay

Réžia: Daniela Krajčová / 2016 / 52 min.

Šesť príbehov, šesť intímnych portrétov imigrantov a imigrantiek, žiadateľov o azyl na Slovensku. Daniela Krajčová sa téme sociálneho vylúčenia venuje dlhodobo – na báze participatívnych aktivít, kresieb a videí. Príbehy rozvíja formou animácie, v ktorej vrství postavy (ich túžbu, beznádej, osamelosť) a známe mestské (bratislavské) prostredie, čím vzniká kontrast medzi vnútorným a vonkajším svetom, resp. jeho fasádou ako ťažko prekonateľnou bariérou so spletitým byrokratickým systémom a prevládajúcou nedôverou.

Festivalový program už tradične začína v auguste vo Vile Dominika Skuteckého so záhradou a až do novembra ponúka filmy, divadlo, koncert a tanečný workshop v záhrade, čítačky a nové obrazy v expozícii. 

/////
Názov festivalu: Prvý človek bol umelec 3 vo Vile Dominika Skuteckého
Názov podujatia festivalu: Iné vízie SK /experimentálne filmy/
Kurátorka výberu: Eva Filová
MIesto: Vila Dominika Skuteckého, Horná 55, Banská Bystrica
Termín: 16. októbra 2018 o 18.00 (utorok)

Vstup voľný.

Festival z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Realizované s finančnou podporou Mesta Banská Bystrica.